Trisemester Pertama Isteriku ~ Morning Sickness

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
   Bila balik bertugas kesian pulak tengok keadaan isteri yang ketika ini mengandungkan anak ke-3 kami.Morning sicknes nya berlarutan dan sentiasa membuat dia keletihan dan kurang selera makan. Orang lelaki jangan tau nak ada anak jer, ambil tahu sikit benda macamni walaupun nampak macam remeh tapi sekurang-kurangnya kita tahu apa yang isteri kita hadapi dan memikirkan cara untuk membantu si isteri dalam menghadapi situasi tersebut. Apa itu "Morning Sickness"?

   Emesis gravidarum atau nama lainnya nausea gravidarum (NVP), atau lebih dikenal dengan istilah morning sickness adalah gejala mual - biasanya disertai muntah - yang umumnya terjadi pada awal kehamilan, biasanya pada trisemester pertama. Keadaan ini umumnya dialami oleh lebih dari separuh wanita hamil yang disebabkan meningkatnya kadar hormon estrogen. Dalam beberapa kes, gejala yang sama pula dialami oleh para wanita yang menggunakan kontrasepsi hormonal, atau yang menjalani terapi hormon tertentu. Gejala ini biasanya timbul di pagi hari dengan frekuensi yang akan menurun setiap hari sering dengan bertambahnya usia kehamilan.(Sumber : Wikipedia).

  Untuk dua orang hero pertama kami Alhamdulillah , si isteri "Steady" dalam trisemester pertama dan amat bertenaga sekali.Yelah bak kata orang tua-tua anak dalam perut mempengaruhi ibu yang mengandung dan begitu jugalah sebaliknya.Jadi tugas penting si suami (diri sendirila ni) adalah untuk sentiasa menggembirakan si isteri dengan seadanya. Menggembirakan tidak semestinya dengan bentuk keewangan walaupun ia termasuk dalam top list : ) tetapi sokongan seperti menolong dalam melaksanakan kerja rumah,menyediakan keperluan untuk solat dan memperdengarkan bacaan ayat al -Quran dari suara kita dan mana-mana sumber sekalipun Insya Allah akan menggembirakan si isteri.

  Cara mengurangkan morning sickness?
1.Banyakkan berehat. Isteri nampak mcm banyak tidur,so suami kena faham.
2.Amalkan makanan sunnah ~ Isteri saya bagitau.
3.Masa duduk Malaysia, sekilo pisang sekali hadap jer.
4.Buah- buahan yang tidak terlampau masam dan tajam.
Hero-hero isteri saya



Hari ni nak buat temujanji di Doha Clinic.17/10/12

  

  


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride