Bagaimana menyertai Industri O&G?

السلام عليكم 
   
Di sini apa yang dicoretkan adalah apa yg dilalui aku sendiri dan kawan-kawan rapat,bermula dari pelatih sehinggalah terjebak sebagai pekerja didalam industri ini sehinggalah ke hari ini. Aku tak nak kaitkan dengan "cable" (org dalam, tengah,tepi) sbb aku belum melaluinya lagi. INSTEP atau lebih dikenali sebagai Institut Teknologi Petronas merupakan batu loncatan bagi mereka yang ingin menceburi industri ini sebagai Juruteknik@technician,operator dan pembantu makmal ( ni zaman aku)Tapi jangan tersilap, sebab pada zaman aku dahulu (2002-2003) tak semua rakan- rakan pelatih yg berjaya menamatkan latihan diserap oleh PETRONAS sbg pekerja mereka. 
My Otai,Junior and Me.

  Sebelum pergi jauh sikit lagi,pastikan anda seorang yang sihat wal afiat sebelum memohon mana-mana syarikat ini. Sihat dari segi tubuh badan, (BMI) kesemua panca indera. Tak payah cuba nak tipu sebab sebelum menjadi pelatih dan pekerja mereka, anda di kehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan di klinik atau pusat kesihatan yang menjadi panel bagi syarikat-syarikat ini.

Sumber : http://www.petronas.com.my/about-us/Pages/default.aspx

  
 Okeh bagi yang mahu mengetahui syarat-sayat dan kelayakannya boleh klik sini. Bagi mereka yang bukan dari INSTEP pn ramai jer yang aku jumpa diambil bekerja dgn PETRONAS.Apa yg penting adalah usaha untuk mencapai ke arah itu dan yang pasti keputusan SPM,dan CGPA Diploma biarlah bagus, cemerlang lagi bagus. Ini pasal PETRONAS. 
   
   Next kita pergi Shell. Salah satu pemain global dalam O&G, ya mereka juga ada skim pelatih mereka. Rujukan untuk menjadi pelatih dan syarat-syaratnya ada disini


 Murphy Oil. Kompeni Amerika yang mendapat tender untuk mengoperasi pelantar di perairan Sarawak Ngap Sayot. Dikatakan memberi gaji yang agak lumayan berbanding operator dan penyedia servis yang lain didalam pasaran O&G di Malaysia. Maklumat syarikat dan kekosongan jawatan boleh didapati disini. Tapi sepengetahuan aku untuk jawatan yg memerlukan tenaga tempatan mereka akan Iklankan di surat-surat khabar "omputih". Baca dan belek-belek selalu.
Sedikit maklumat mengenai "traineeship program" untuk  yang berminat dengan Murphy Oil ni.

Malaysia

  • March – Participate in Career Fair
  • April – Visit universities to conduct career talks
  • May – Shortlist candidates for interviews with line managers
  • June – Select candidates for the program
  • July – Graduate Trainees commence their 2-year traineeship
Okeh sampai jumpa lagi.

.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride