Bagaimana Meyambut Kelahiran Bayi di Qatar Siri 2 (Penamat)

   Bagi yang ingin memilih kelesaan ketika melawat terutama seperti kami yang masih mempunyai anak-anak kecil, anda dinasihatkan terus pergi ke kaunter untuk menempah  "Private room". Kelebihannya ialah waktu lawatan yang tiada had, dan kebebasan untuk melawat tidak kira peringkat umur dan "degree of relative".
   Bayaran untuk bilik tersebut ialah Qr600/hari dan mesti dibayar untuk 3 hari sekaligus. Yang kurang best kalau duduk 2@1 hari pun tetap akan dikira Qr1800,lebih hari kena tambah. Tapi biasanya 3 hari adalah terbaik untuk rawatan susulan untuk bayi dan ibu, akan dilakukan di wad berbanding kita nak berulang datang ke hospital setiap hari. Anak bertuah ini juga telah dikhitankan@ bersunat setelah doktor mendapatkan kebenaran daripada kami.
   Seterusnya apabila ibu dan bayi akan di "discharge" nurse bertugas akan memberikan checklist akan perkara yang perlu dibuat oleh ibu bapa untuk mendapatkan surat beranak. Surat beranak (dokumen) amat penting kerana ia amat diperlukan ketika untuk membuat Perakuan Cemas (Emergency certificate) di kedutaan Malaysia.
    Cara mendapatkan surat beranak (SB):
   1. Pergi ke Rumailah Hospital @ lebih di kenali sebagai Woman Hospital. Tanya di Information Counter dimana untuk buat SB. Waktu saya dulu mereka ada sebuah bilik kecil betul-betul di belakang kaunter pertanyaan tadi.* sila tanya kaunter kemungkinan bilik urusan mereka boleh berubah*. Bawa semua dokumen yang diperlukan seperti dalam check list yang diberikan semasa discharge dari hospital tadi, jika tidak ada SILA MINTA kerana anda  akan menjimatkan banyak masa dan tenaga  anda kerana tidak semua kakitangan mereka boleh berbahasa inggeris dengan baik, tetapi jika anda mahir berbahasa Arab walaupun sedikit (sui sui) anda adalah terbaik.Antara yang diperlukan salinan 1.Qatar ID ibu bapa. 2.Sijil nikah yang di translate(dulu masa translate nak datang ke sini sila buat salinan banyak sikit). 3. Dokumen yang disertakan semasa isteri discharge dahulu.
Semua ada diterangkan dalam checklist yang diberi nurse semasa dischage tadi.
 Emergency certificate (EC) ini boleh diibarat sebagai passport sementara sebelum kita memohon Passport Malaysia.EC boleh digunakan dalam kata mudah passport satu hala sahaja yang mana destinasinya Malaysia SAHAJA.Untuk keterangan lanjut boleh lawati web Imigresen Malaysia . 

   Cara mendapatkan EC :
1.Sudah ada surat beranak dalam tangan, TAK ADA jangan mimpi. Salinan IC (kad pengenalan Malaysia) ,passport ibu dan bapa serta sijil nikah, ~ Bawa jer salinan serba satu nanti staff sana yang helpfull orangnya akan bantu kita.
2.Pergi ke kedutaan Malaysia di jalan West Bay. Koordinat dia 25°21'34"N 51°31'9"E sebelah kedutaan Spain. Kenapa ada sebut Spain sebab bendera dia punyalah besar dari jauh dah boleh nampak, Kedutaan Malaysia kat sebelah tu sahaja.
3. Bayar segala "fee" yang diperlukan. Semua urusan adalah "TUNAI" .Utang-utang tak main. Selepas itu tunggulah untuk menerima panggilan yang mengatakan EC anda telah siap untuk di ambil. Dalam masa yang sama anda juga boleh apply Passport Malaysia jika anda mahu dengan jangka waktu siap lebih kurang 3 bulan. Kalau rasa dalam jangka masa terdekat nak balik dengan bayi yang baru lahirtu saya sarankan buat sahaja passport tu di Malaysia.

   Rupa surat beranak Qatar Supreme Council of Health :

   Rupa EC :
Nota peringatan : Apa yang ditulis adalah pengalaman penulis sendiri semasa membuat urusan seperti yang dinyatakan.Segala perubahan mungkin berlaku dari masa ke semasa kerana kemungkinan prosedur dalam memiliki dokumen tersebut akan dinaiktaraf dalam jangka waktu tertentu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride