Anak Bapak & Lawatan ke Loji Air

Assalamualaikum,
Ni bukan tajuk cerita P Ramlee tapi feel anak dan Abinya waktu tidur hehe.Wife aku shoot masa kami dua tido tak sedar kediri, penat sangatla kononnya.Cuba tengok betul2 kan sama pesen tido tue :p 
Yang pasal loji pula saje je buat lawatan kebetulan dah dekat dengan rumah.Dapatla sikit2 ilmu dan carta alir pemprosesan secara kasar.Secara umumnya air ni di sedut dari sungai dan di masukkan dalam satu tangki pengumpul,di salurkan ke aerator,dan selepas tu ke flocculant,sediment tank  dan seterusnya ke filter house.Aku ada survey juga filter dia just pakai pasir dan batu kelikir pelbagai saiz sebab air sungai memang dah bersihpun.
Lepastu terus disalurkan ke "clean water well tank" untuk di inject lime-untuk pH dan chlorine untuk menyah kuman.Kemudiannya di pam ke distribution tank sebelum di bahagi ke setiap kawasan bawah seliaan mereka.(staff yg bertugas bagitau yg mereka hanya menggunakan graviti flow untuk proses pembahagian maknanya  bykla tenaga dapat dijimatkan dan letihla aku kena naik bukit nak ambil gambar.
Belakang anak dan bini aku tue ialah Clear Water Well.Nampak gauge sahaja,walaupun kedudukan tank tue dah cukup tinggi.
 
Yang kat bawahni gambar mereka kat floc dan sed tank.Sebelahtu filter house(takde dalam gambar).
Aku drive kete je naik kat sini kui kui kui-tinggi owwww.


p/s- Nak tau lebih lagi tanyala budak Jabatan Bekalan Air.Motto mereka "Air Itu Rahmat"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride