Apa Perlu di Lakukan Jika Terlibat Dalam Kemalangan

Assalamualaikum,
Tajuk entri yang agak tak best tapi inilah realiti kehidupan.Ditimpakan kita dengan bencana agar kita sentiasa beringat dan juga memberi peringatan pada insan lain.
Semua orang dalam dunia ni ,(pandangan sendiri) tidak mahukan kemalangan walau sekecil manapun.
Tetapi jika sudah berlaku terutamanya kemalangan yang melibatkan kenderaan ....apa yang perlu di buat???

Dari pengalaman saya sendiri yang terlibat dalam kemalangan ni sama ada motorsikal dan kereta ~ (Alhamdulillah tak cedera parah dan tiada kemalangan jiwa yang terlibat) prosedur "Report" atau melaporkan pada pihak berkuasa (Polis) adalah tidak jauh berbeza sama ada di Malaysia mahupun Qatar.

1.Bila "Berdentum" jer (eksidenlatu) tekan brek cepat2,free gear dan tarik/pijak "hand brake@foot brake".
2.Tarik nafas dalam-dalam dan istighfar banyak-banyak.Cooling down,kalau nervous duduk dulu dalam kereta seminit dua,apa nak fikir lebih-lebih sebab benda dah jadikan?
3.Kalau pihak satu lagi banyak kerenahnya bagus kita berdiam je dan buat panggilan POLIS untuk keselamatan kita dan memudahkan urusan kemudian.Jangan layan "kaki-kaki" tunda ni sebelum menghubungi pihak insurans anda.(No telefon insuran setempat kena ada dalam poket@ tampal sticker mereka dicermin kenderaan untuk kemudahan kita).Jangan alih kenderaan sehingga POLIS tiba. Banyak terjadi apabila kenderaan di alihkan ia akan meyebabkan 'bukti" sebenar terhapus dan akan digunakan oleh pihak satu lagi sebagai kelebihan mereka dalam "memodifikasi" cerita @ laporan kepada pihak polis.
4.Bila polis sampai,ikutlah arahan polis  tersebut,jangan nak melawan atau tunjuk "pandai" sebab mereka pun orang dan ada perasaan dan kredibiliti.
5. Kalau dia kata kita salah terpaksalah bayar RM 300 untuk report,begitu juga sebaliknya dan bayarlah di Kaunter.Di Qatar untuk report charge yang di kenakan ialah QR 100 (RM85)
Kerosakan tu biarlah insurans tanggung.Jangan lah bertelagah dengan pihak satu lagi, lepas dapat report terus balik rumah @ solat syukur sebab masih hidup dan tak cedera.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride