Musim Durian...Aku Terlepas Lagi

 Heh saje jer nak ungkit kisah lama pasal raja buah ini.Takpela aku terlepas tahun ni musim durian kat kampung,  ada rezeki aku akan merasa punya jgn bimbang.(tahun lepas terlepas jugak isk..isk..)
Tapi disebabkan kasih ibu yg mendalam semua adik beradik aku merasa makan durian w/pun buka dari buah secara fresh....Kebijaksanaan emak kami orang terserlah bila dia buat ala2 tempoyak tp pakai buah baik punya.Sebabtula sampai ke Sarawak juga buahtu untuk ingatan besannya di sana.
 Tahun ni sempat juga bini dan anak aku merasa durian fresh dari kebun sebab kebetulan pokok2 baru nak belajar jatuh dari pokok.Tapi yang tak best tu kena tunggu klau tak ada orang lain "tolong ambik" dan jawabnya kami putih mata jela.
  Kadang2 aku heran juga manusia ni dia boleh buat selamba badak je ambik benda org lain punya.Masa aku dok tgh tunggu kat dusun durian ayah aku pun ada org datang, tp bila nampak aku pandai pulak diaorang cabut.Paling kurang bagila salam dah adat orang Melayu dan Islam.
 Yang dah ambik dan makan tu mak ayah aku cakap kira halal jela.Baiknya mak ayah aku kan?Bagi aku la yang terpikir nak ambik tue beringat la juga tuan kebun pun ada anak cucu jugak nak melantak durian2 tersebut.
  Alhamdulillah dapat jugala aku merasa akan keenakan durian2 tersebut dan termasukla adik ipar aku di Paka sana.Jenis durian aku tak ingat tapi tgk la gambar ni.Pada yg pakar boleh tau kot.............  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Membuat Mee Laksa Itu Sendiri

Sekolah dan Persekolahan di Qatar

GST Ride ~ Getting "Shawarma" Through Ride